Umów się na spotkanie online

Aktualności

OfertaTłumikiPromocje

Wymiana płynu hamulcowego

13.04.2015
Płyn hamulcowy jest jednym z najważniejszych płynów w samochodzie. Odpowiada za przeniesienie siły nacisku na elementy wykonawcze układu (odpowiednio klocki lub szczęki) oraz za odprowadzanie wytworzonego ciepła z zacisku.

Ze względu na ekstremalne warunki pracy jego skład fizykochemiczny jest efektem kompromisu i płyn hamulcowy z czasem traci swoje właściwości. Możliwość jego dalszej eksploatacji determinują przede wszystkim dwa parametry: temperatura wrzenia i czystość (świeży jest przejrzysty, koloru słomkowego).
Temperatura wrzenia daje informację o zdolności płynu do odprowadzania ciepła. Im niższa, tym większe ryzyko powstania tzw. korka gazowego w układzie podczas hamowania (jest to wynik miejscowej zmiany stanu skupienia wywołanego wysoką temperaturą). W efekcie pedał hamulca wpada w podłogę i kierowca traci możliwość spowolnienia samochodu. Nie trzeba nikomu tłumaczyć, jak niebezpieczne sytuacje może to spowodować. Jest to szczególnie ważne przy intensywnie eksploatowanych hamulcach (szybka jazda, teren górzysty, holowanie przyczepy).

Dlaczego tak się dzieje?
Płyn hamulcowy stosowany w samochodach osobowych jest substancją skrajnie higroskopijną i chłonie wilgoć z otoczenia (przede wszystkim poprzez gumowe elementy przewodów hamulcowych, w których na skutek upływu czasu i zużycia pojawiają się niewidoczne gołym okiem mikropęknięcia). Właśnie zwiększająca się zawartość wchłoniętej wody powoduje spadek temperatury wrzenia i pogorszenie własności płynu hamulcowego.

Jak temu zaradzić?
Degradacja płynu hamulcowego jest zjawiskiem nieuchronnym, więc jedynie profilaktyka może zapewnić nam bezpieczeństwo. Jakość płynu hamulcowego powinna być badana minimum raz w roku (np. przy okazji przeglądu okresowego).

W jaki sposób bada się płyn hamulcowy?
Niewielką ilość substancji należy pobrać z odpowietrznika tylnego koła i za pomocą specjalnego urządzenia sprawdzić jego temperaturę wrzenia (płyn w testerze jest podgrzewany aż do momentu pojawienia się w nim gazu). Z racji specyfiki działania układu hamulcowego, w którym nie zachodzi zjawisko mieszania się płynu, pobranie próbki w innym miejscu (np. ze zbiorniczka) daje fałszywy obraz sytuacji. Dopuszczalna temperatura wrzenia jest zależna od rodzaju płynu (dane firmy ATE): DOT3 – 150ºC, DOT4 SL – 165ºC, DOT4 SL.6 – 175ºC (niskowiskotyczny, do układów z ESP).

Jaki płyn zastosować w samochodzie?
Najwłaściwszy jest takiego samego rodzaju, jaki przewidział producent samochodu. Informacja o zastosowanym płynie znajduje się w książce serwisowej pojazdu lub na korku zbiornika. Jeśli wytwórca samochodu tego nie dopuszcza – nie wolno samodzielnie zamieniać płynów np. DOT3 na DOT4, ponieważ istnieje poważne ryzyko zniszczenia uszczelnień układu hamulcowego, a w konsekwencji wypadku.

Jak wymieniać płyn?
Tę operację najlepiej powierzyć fachowcom wyposażonym w odpowiedni sprzęt (urządzenia do ciśnieniowej wymiany płynu). Tylko profesjonalista z właściwym sprzętem jest w stanie wymienić płyn hamulcowy w całości, jednocześnie usuwając z układu zanieczyszczenia. Współczesne samochody wyposażone w systemy ABS i ESP wymagają bardzo często specjalnych procedur wymiany (otwieranie elektrozaworów we właściwych modułach), możliwych do przeprowadzenia jedynie z wykorzystaniem diagnoskopów serwisowych.

design by GreenMouse

Copyright © 2017 slusarczyk-auto.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.