Umów się na spotkanie online

Aktualności

OfertaTłumikiPromocje

Piski w układzie hamulcowym

24.05.2015
Układ hamulcowy działa najlepiej, kiedy wszystkie jego elementy współpracują ze sobą odpowiednio. Kluczowe są tutaj tarcze i klocki. Nie można jednak z góry zakładać, że zawsze za piski czy też inne odgłosy odpowiadają tylko elementy cierne.

Istnieje szereg zjawisk odpowiadających za efekty dźwiękowe. Są to między innymi:

  • tarcie szarpane – powstaje, gdy tarcie statyczne jest większe niż kinetyczne. W efekcie tego zjawiska, powierzchnie klocka i tarczy się rozłączają i zaczynają się „ślizgać”. Zjawisko to trwa, dopóki oba elementy nie ulegną powtórnemu połączeniu;
  • piski różnych częstotliwości – przy niskiej częstotliwości pisków (1kHz – ~3kHz) elementami układu hamulcowego, które odpowiadają za ich powstanie są np. drążki, zaciski czy jarzma. Główną przyczyną jest występowanie luzów między poszczególnymi elementami. Z kolei piski średnich i wysokich częstotliwości (4kHz – ~16kHz) generowane są przez tarcze i klocki. Źródłem drgań pochodzących od klocka są przede wszystkim zmiany współczynnika tarcia oraz nierównomierne zużycie materiału ciernego. W przypadku tarcz przyczynami są wypłukanie, miejscowe przegrzania oraz kiepska jakość stopu, z którego są wykonane;
  • skrzypienie – powstaje podczas ruszania pojazdu, przy osiągnięciu maks. 2 obr/min oraz niskim ciśnieniu w układzie. Jest szeregiem pulsacji wywołanym przez tarcie szarpane pomiędzy klockiem i tarczą. Możliwe przyczyny to deformacje tarczy i klocków, przenoszenie się materiału ciernego na powierzchnię tarczy oraz zmiany współczynnika tarcia.

Istnieje również prawidłowość, że im większy współczynnik tarcia (tzn. im skuteczniejszy hamulec), tym większe prawdopodobieństwo wystąpienia zjawisk akustycznych (pisków i drgań) pochodzących od układu hamulcowego. Można to zaobserwować szczególnie często w sporcie motorowym.

Do niepokojących zjawisk związanych ze współpracą klocka z tarczą i mających wpływ na powstawanie hałasów należą:

  • wypłukanie – czyli zmiana grubości tarczy, która może skutkować pulsowaniem momentu hamowania. Wynika z nieprawidłowej pracy zacisku oraz nierównomiernego zużycia tarczy;
  • rowki na powierzchni roboczej – mogą powodować zbyt głośną pracę hamulców i obniżają skuteczność hamowania. Wada może być wynikiem zbyt twardych klocków hamulcowych lub zbyt miękkiego materiału tarczy. Na występowanie rowków wpływ ma również zużycie korozyjne tarczy, a także zanieczyszczenia pojawiające się pomiędzy klockiem a tarczą hamulcową;
  • korozja tarcz hamulcowych – powoduje głośną pracę hamulców oraz zmiany momentów hamowania po rozpoczęciu jazdy. Zdarza się szczególnie często po długim postoju samochodu. Jej przyczynami mogą być złe warunki atmosferyczne, a także agresywne działanie chemiczne słabej jakości klocków hamulcowych.

Wszystkie przypadki hałaśliwego układu hamulcowego należy rozpatrywać indywidualnie i bardzo szczegółowo. Często można spotkać się ze stwierdzeniem mówiącym o tym, że jedynym elementem odpowiedzialnym za generowanie pisków pochodzących z układu hamulcowego jest klocek hamulcowy. Wskazywanie go jako jedynego źródła pisków jest zbytnim uproszczeniem. Każde niepokojące dźwięki podczas jazdy samochodem mogą świadczyć o potencjalnej usterce i powinny nas skłonić do wizyty w specjalistycznym serwisie.

design by GreenMouse

Copyright © 2017 slusarczyk-auto.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.