Umów się na spotkanie online

Aktualności

OfertaTłumikiPromocje

Sprzęgło. Co może spowodować awarię?

06.07.2016
Sprzęgło jest koniem pociągowym nowoczesnego pojazdu. Umiejscowione między silnikiem a skrzynią biegów, musi wytrzymywać coraz większe naprężenia wynikające z coraz większych momentów obrotowych, masy i mocy pojazdów. Specjaliści zalecają kierowcom wizyty w warsztatach nawet wtedy, gdy zauważą pozornie niewielki problem, taki jak zmniejszenie mocy w trakcie ruszania.

Na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat przeciętna moc silnika nowoczesnych samochodów osobowych zwiększyła się z 90 do 103 kW. Jeszcze bardziej zwiększyły się momenty obrotowe wysokoprężnych silników diesla. W dzisiejszych czasach 400 Nm nie jest niczym wyjątkowym. Jednocześnie, w tym samym czasie masa pojazdu zwiększyła się średnio o 50 kilogramów. Wszystkie te zmiany skutkują coraz większym obciążeniem systemu sprzęgła, którego zadaniem jest przekazywanie mocy między silnikiem, a skrzynią biegów. Ponadto specjaliści z ZF Services zaobserwowali jeszcze jedno zjawisko: „Z powodu większej mocy silnika wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z masy holowanej przez nich przyczepy. Nawet jeżeli ich mocny SUV jest w stanie uciągnąć dwutonową przyczepę na nierównej drodze, taka jazda jest bardzo obciążająca dla zestawu sprzęgłowego".

Z tego powodu uszkodzenia systemu sprzęgła nie należą do rzadkości. To, co często z początku wydaje się być nieistotnym problemem, jak przykładowo: szarpanie w trakcie ruszania, może szybko skutkować awarią. Do uszkodzenia sprzęgła może dojść, jeżeli jest ono stale poddawane zbyt dużemu obciążeniu, np. w przypadku holowania ciężkiej przyczepy. Wynikające z nadmiernego obciążenia tarcie między tarczą sprzęgła, a pokrywą sprzęgła lub kołem zamachowym, może skutkować wystąpieniem gorących punktów. Takie gorące punkty termiczne zwiększają ryzyko wystąpienia pęknięć na powierzchniach ciernych płyty formującej sprzęgła i koła zamachowego oraz uszkodzenia powierzchni tarczy sprzęgła. Ponadto, gorące punkty mogą skutkować awarią dwumasowego koła zamachowego (DMF), ponieważ specjalny smar stosowany w DMF twardnieje pod wpływem długotrwałego oddziaływania wysokiej temperatury. W takim wypadku konieczna jest wymiana dwumasowego koła zamachowego.

Inne możliwe przyczyny awarii sprzęgła to otłuszczenia powierzchni lub obecność smaru na uszczelkach wału korbowego i na wałku skrzyni biegów. Nadmiar smaru na wałku skrzyni biegów lub na łożysku pilotującym oraz nieszczelności hydraulicznego systemu aktywacji sprzęgła często skutkują zanieczyszczeniem lub zabrudzeniem powierzchni, co z kolei może powodować zmianę w zakresie tarcia między tarczą sprzęgła a pokrywą sprzęgła lub kołem zamachowym. W związku z tym ważne jest wykonanie dokładnej analizy, w celu ustalenia źródła problemu i jego natychmiastowe usunięcie. Nawet śladowe ilości oleju lub smaru zakłócają proces płynnej aktywacji sprzęgła w trakcie ruszania.

Podczas wymiany sprzęgła istotne jest dokładne sprawdzenie sąsiednich elementów, co może zapobiec dalszym szkodom i konieczności wykonania naprawy. W przypadku pojazdów z hydraulicznym systemem aktywacji sprzęgła problemy może sprawiać także obecność powietrza w układzie. Powodem zmiany mocy podczas ruszania mogą być także zużyte łożyska silnikowe lub nieprawidłowe ustawienie silnika. Jeżeli źródła problemu nie da się zdiagnozować w najbliższym obszarze, to istnieje konieczność wymontowania skrzyni biegów i rozłożenia sprzęgła.

 

 

 

Źródło: motofakty.pl

design by GreenMouse

Copyright © 2017 slusarczyk-auto.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.