Regeneracja filtra DPF - 5 rzeczy, które musisz wiedzieć.
Twoje auto zaczęło kopcić? Moc silnika spadła, przez co samochód na trasie radzi sobie o wiele gorzej? Przyczyną może być zanieczyszczony filtr cząstek stałych. Sprawdź, czy regeneracja filtra DPF pomoże Ci rozwiązać ten problem i co musisz wiedzieć przed wizytą w warsztacie.
Czego się dowiesz:
- Sprawa 1 - Czym jest filtr DPF
- Sprawa 2 - Czym objawia się zapchany filtr DPF
- Sprawa 3 - Czy na zapchanym filtrze można jeździć
- Sprawa 4 - Lepiej kupić nowy czy regenerować
- Sprawa 5 - Ile to kosztuje
Filtr DPF - Co to?
Filtr DPF to podzespół montowany w autach osobowych i ciężarowych, który służy do eliminacji spalin silników wysokoprężnych. Aktualnie każde auto musi być w niego wyposażone, ponieważ tylko w taki sposób może spełnić normy emisji spalin.
Niewiele osób wie, że filtr DPF eliminuje spaliny nie tylko po to, by chronić środowisko, ale również kierowców i użytkowników dróg publicznych.
Zapchany filtr DPF - Objawy
Do głównych objawów zapchanego filtra DPF zalicza się:
- świecenie kontrolki opisanej jako DPF, lub mającej niekiedy postać "pojemnika z ziarnami piasku"
- wyraźnie słabsza moc silnika
- większe zużycie paliwa
- problemy z uruchomieniem pojazdu
- kłopoty z turbosprężarką
- zapach spalin wydobywający się z jednostki napędowej
Zapchany filtr DPF - Czy można jeździć?
Jeździć można, ale czy warto? Niekoniecznie.
Awaria tego układu oznacza, nie tylko usterkę samego filtra, ale i niekorzystny wpływ na inne podzespoły. Bagatelizowanie problemu może szybko przeistoczyć się w awarię innych mechanicznych części auta, w tym silnika.
A im dłużej auto będzie obarczone problemem z nieefektywnym usuwaniem spalin, tym większa szansa na to, że pewnego razu stanie i będzie nadawało się wyłącznie do kosztownych napraw lub nawet na złom.
Jak wyczyścić filtr DPF? - Czy nie wystarczy go usunąć?
Do niedawna nie było sposobu na przywrócenie sprawności filtra - trzeba było go wymienić.
Dlatego niektórzy nieco bardziej sprytni próbowali usunąć fizycznie filtr i liczyć na to, że wszystko będzie ok.
Niestety w praktyce zazwyczaj oznacza to kłopoty.
- Po pierwsze: usunięcie urządzenia oczyszczania spalin jest nielegalne, gdyż narusza warunki dopuszczenia samochodu do ruchu.
- Po drugie: rodzi poważne konsekwencje w sterownikach samochodu. Pojawiają się kłopoty z układem wtryskowym, samochód nie ma mocy, pracuje w trybie awaryjnym.
Na szczęście dziś świadomość na ten temat jest większa i kierowcy decydują się na wymianę lub regenerację filtra.
Filtry DPF - Cena
W zależności od marki filtry DPF kosztują od 3,5 do 10 tys. złotych. Wszystko zależy od tego, jaki jest to model i marka auta oraz czy pochodzi on z samochodu osobowego, czy ciężarowego.
Jak widzisz, koszt nie jest niski, bowiem za kilka tysięcy można kupić jakieś używane auto i mieć problem z głowy.
Dlatego o wiele korzystniejszą opcją jest regeneracja filtra DPF.
Regeneracja filtra DPF - Cena
Proces regeneracji filtra jest o wiele korzystniejszy dla Twojego portfela niż zakup nowego, a dobrze przeprowadzony przywraca jego przepustowość nawet do 99%.
Polega na:
- Demontażu filtra
- Regeneracji z użyciem specjalistycznej maszyny
- Montażu
- Kasowaniu wskazań komputera
- Adaptacji do nowych warunków
W przypadku filtra FAP zachodzi również konieczność skontrolowania i ewentualnie uzupełnienia specjalnych środków addytywnych ułatwiających dopalanie sadzy w filtrze.
A ile to kosztuje?
Cena regeneracji to kwota na poziomie 400-500 zł (+ewentualny demontaż i montaż) co stanowi ułamek ceny kupna nowego oryginalnego filtra DPF.
Jeśli chcesz wycenić regenerację filtra DPF w Twoim aucie, to skontaktuj się z naszymi ekspertami, którzy w czasie rozmowy dokładnie określą zakres prac i cenę za wykonanie takiej usługi: https://www.slusarczyk-autz.pl/kontakt
Regeneracja filtra DPF - Podsumowanie
Firma Ślusarczyk Auto jako jedna z nielicznych w regionie zajmuje się tematyką regeneracji filtrów cząstek stałych DPF/FAP. Technologia stosowana przez naszą firmę pozwala zregenerować filtry cząstek stałych i dać im “drugie życie” przywracając sprawność do poziomu niemal fabrycznego.