Aktualności
Przyczyny uszkodzeń turbosprężarek

Zanieczyszczony lub brudny olej
Turbina jest bardzo wrażliwa na wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia w układzie smarowania. Stosowanie niskiej jakości olejów, filtrów, a także ich nieregularna i rzadka wymiana jest zagrożeniem dla części ruchomych turbosprężarki. W tym wypadku mogą wycierać się powierzchnie łożysk, a także może dojść do ich rozkalibrowania oraz powstawania bruzd, czego następstwem jest uszkodzenie wałka i obudowy turbiny.Niskie ciśnienie i przerwy oleju w układzie
Niedostateczna ilość oleju w układzie lub przerwy w jego dostawie przyczyniają się do zatarcia elementów wirnikowych turbiny. Między innymi mamy tutaj do czynienia ze zjawiskiem wypalania powierzchni łożysk oraz ich przebarwień. W tym wypadku warto regularnie kontrolować poziom oleju w silniku. Przerwy w dostawie oleju mogą być również podyktowane niedrożnością przewodów olejowych – warto na to zwrócić uwagę.Ekstremalne warunki
Samochody z turbosprężarką wymagają odpowiedniego ich użytkowania i techniki jazdy. Zanim ruszymy lub wyłączymy silnik, warto odczekać kilkanaście sekund na biegu jałowym. Ważna jest sama technika jazdy – nie należy przyśpieszać ani dodawać gazu, jeśli silnik nie osiągnął temperatury roboczej. Inaczej powoduje to zbyt wysokie ciśnienie i temperaturę w układzie turbiny i następuje utrata własności smarnych oleju, który się zapieka na elementach turbosprężarki. Niewłaściwa jazda może spowodować nawet oderwanie się części łopatek od układu wirnika lub ich deformacja przy przekroczonej wytrzymałości materiału.Zanieczyszczenie w układzie dolotowym i wydechowym
Inną przyczyną awarii bywa też niesprawnie działający układ wydechowy i dolotowy, a także jego nieprawidłowy montaż. Elementy zewnętrzne, jak sól, drobne kamienie czy piasek, które dostają się do sprężarki, powodują m.in. uszkodzenia łopatek. Tak samo cząstki rdzy oraz inne zanieczyszczenia w kolektorze wydechowym stwarzają niebezpieczeństwo dla obracających się z dużą prędkością łopatek turbiny.
Źródło: Carfocus.pl