Profilaktyka samochodowa

Lepiej zapobiegać niż leczyć – to stare powiedzenie zna niemal każdy. Zasada ta - oprócz naszego zdrowia – dotyczy również samochodów. Np. olej w silniku wymieniamy nie dlatego, aby silnik naprawić, ale w celu uniknięcia zatarcia i innych kosztownych awarii.

Nikogo nie trzeba przekonywać, że właściwie serwisowany pojazd odwdzięczy się komfortową i bezpieczną jazdą. Ograniczone wydatki na nieprzewidziane naprawy będą już miłym dodatkiem.

Nowoczesne samochody to bardzo skomplikowane urządzenia, wymagające wysokiej jakości środków smarnych i paliw. Niestety, nie mamy wpływu na to, co wlewamy do baku, ale na przykład mamy możliwość zadbania o układ wtryskowy wykonując regularne jego czyszczenie.

Zachęcamy do skorzystania z jednej z naszych usług profilaktyki samochodowej. Pojazd zachowa sprawność na dłużej, a Państwo będziecie mieli pewność, że zrobiliście wszystko, aby uniknąć drogich napraw.

Nowoczesne "automaty" to bardzo skomplikowane i precyzyjne urządzenia, wymagające specjalistycznej obsługi. Już od kilku lat wykonujemy specjalistyczną usługę – dynamiczną wymianę oleju w skrzyni automatycznej. Dysponujemy urządzeniami renomowanych firm Liqui Moly oraz Ravenol.

Wymiana dynamiczna oleju – co to jest?

Dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów (ASB) jest procesem, który umożliwia wymianę CAŁEGO oleju w układzie. Przy wymianie metodami tradycyjnymi (grawitacyjnie) wymieniane jest zaledwie 40-60% płynów. Reszta pozostaje w przewodach, sterowniku, konwerterze. Wymiana tradycyjna to tak naprawdę rozmieszanie nowego oleju w starym.

Wymiana oleju w silniku - dlaczego dynamiczna wymiana jest równie ważna?

Klienci często pytają: "Słyszałem, że w niektórych automatycznych skrzyniach biegów oleju się nie wymienia. Czy to prawda?" Odpowiadamy z całą stanowczością: NIE! Dlaczego nikt nie ma wątpliwości co do zasadności wymiany oleju w silniku? Analogicznie powinno być ze skrzynia biegów, bowiem to właśnie ona przenosi na koła wygenerowaną przez silnik moc.

Obciążenia pomiędzy elementami są ogromne, w związku z tym jakość środka smarnego ma kapitalne znaczenie. Dzięki specjalistycznemu sprzętowi jesteśmy w stanie wyczyścić cały układ olejowy i kanały skrzyni biegów. Urządzenie zostaje wypłukane ze starego płynu i osadów, następnie uzupełnione nowym olejem o specyfikacji przewidzianej przez producenta (polecamy stosowanie oryginalnych środków smarnych lub zastąpienie ich produktami porównywalnej jakości).

Następnie wymieniany jest (jeśli występuje) filtr w ASB. Dzięki temu skrzynia biegów znów zaczyna pracować w warunkach fabrycznych. Taki sposób wymiany oleju zapewnia natychmiastowy, bardzo odczuwalny wzrost płynności działania i komfortu przełączania. Skrzynia przestaje szarpać, biegi zmieniają się cicho, bez zbędnych opóźnień. Oczywiście takie efekty odczuwalne są tylko w skrzyniach, które nie są uszkodzone.

Serwis olejowy – jakoś środka smarnego ma znaczenie!

Olej w ASB pracuje w bardzo ciężkich warunkach. Oprócz smarowania mechanizmów, odprowadza ciepło i chłodzi skrzynię biegów. Takie wykorzystanie powoduje jego degenerację i utratę własności. Na dodatek olej przepompowywany jest bardzo cienkimi kanalikami. Utrata właściwości oleju objawia się pogorszeniem sposobu pracy skrzyni biegów (szarpanie, opóźnienia przy przełączaniu biegów, hałas). Lekceważenie tych objawów doprowadzi do nieuchronnej i czasem bardzo kosztownej awarii.

Dynamiczna wymiana – czy zawsze ma sens?

Klienci często pytają nas o zasadność dynamicznej wymiany oleju w skrzyni automatycznej i odnoszą się do zaleceń producenta auta. Chętnie rozwiewamy takie wątpliwości.

W moim samochodzie, znajduje się informacja, że olej w skrzyni biegów jest niewymienny (przewidziany na całe życie samochodu - Lifetime). Czy powinienem się tym zajmować?

Oczywiście! Faktycznie w samochodach niektórych marek można znaleźć informacje (np. BMW i Mercedes), że olej jest typu Lifetime. Oznacza to, że przewidziany jest na "życie podzespołu". Podzespołu, ale nie auta! Po osiągnięciu wartości granicznej (zazwyczaj ok 200 000 km) skrzynia, wg producenta samochodu, nadaje się do generalnego remontu lub wymiany. Wtedy oczywiście stosuje się już nowe środki smarne.

Natomiast producent skrzyni biegów (np. ZF) zaleca wymianę oleju w ASB nie rzadziej niż co 50 000 km. Skąd ta różnica? Odpowiedzią jest pytanie: co producentowi samochodu bardziej opłaca się wymieniać: całą skrzynię czy olej? Trzeba wziąć pod uwagę jeszcze jeden fakt - dla producenta samochodu najważniejszy jest "pierwszy klient", ten który kupuje nowy samochód. Obecnie, wyjątkowe są sytuacje, by pierwszy właściciel użytkował samochód więcej niż 200 000 km. Takiemu klientowi trzeba zapewnić stosunkowo niskie koszty eksploatacji nawet ryzykując przedwczesne zużycie podzespołów (stąd wydłużanie m.in. interwałów przeglądowych do 30 tysięcy kilometrów, a nawet więcej). Do 200 000 km nic poważnego nie powinno się wydarzyć. Przeważnie przy takim przebiegu samochód zmienia właściciela. Natomiast zadowolony "pierwszy klient" wraca po nowy samochód.

Obecnie firma Mercedes-Benz, po licznych skargach ze strony Klientów na szarpanie automatycznych skrzyń biegów, wycofuje się z polityki niewymiennych środków smarnych i zaleca wymianę oleju w ASB nie rzadziej niż co 60 000 km.

Czy dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów może zaszkodzić?

Zdarzają się sytuacje, że po wymianie oleju w automatycznej skrzyni biegów, biegi przełączają się wyraźnie gorzej. Dlaczego?

Przyczyny mogą być dwie:

1. Skrzynia była już uszkodzona i wymiana oleju zbiegła się z awarią. Rzadko spotykana sytuacja, ale jednak możliwa.

2. Wymiana była wykonana metodą "statyczną". Wprowadzenie do układu nawet niewielkiej (3-4 litry) ilości nowego oleju o silnych właściwościach myjących, spowodowało oderwanie nagromadzonych w kanałach skrzyni biegów zanieczyszczeń (cząstek stałych) i ich przetransportowanie w okolice układu sterowania. Zaczęły się blokować elektrozawory i stąd efekt szarpania, niewłaściwej pracy. Jedynym rozwiązaniem jest dokładne płukanie skrzyni biegów specjalnymi środkami, usunięcie CAŁEGO starego oleju i zastąpienie go świeżym (czyli pełny proces dynamicznej wymiany).

Czy w każdym samochodzie możecie wymienić olej w automatycznej skrzyni biegów?

Dysponujemy sprzętem umożliwiającym taki proces w większości samochodów dostępnych na rynku wykorzystujących różne rozwiązania (w tym CVT, DSG, Multitronic i inne).

Świetnie! Jak wygląda ta procedura?

1. Do rozgrzanej skrzyni biegów podłączamy urządzenia ATF Exchanger / Ravenol.

2. Usuwamy stary olej ("wypchnięcie" zużytego płynu pompą przy jednoczesnym wprowadzeniu nowego - brak ryzyka pracy skrzyni "na sucho").

3. Świeży olej zastępuje olej przepracowany (olej jest ważony, ilość w pełni monitorowana). Proces wymaga zużycia ok 3 litrów więcej oleju niż pojemność skrzyni. Ten dodatkowy olej wykorzystywany jest do zupełnego usunięcia zużytego płynu.

4. Wymieniamy filtr skrzyni biegów (nie każda ASB ma filtr wymienny).

5. Kontrola poziomu środków smarnych w skrzyni.

6. Adaptacja skrzyni biegów do nowych warunków pracy (wykonywana za pomocą diagnoskopu).

W celu zachowania prawidłowych warunków pracy, wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów powinna być wykonywana nie rzadziej niż co 50 000 km!

WAŻNE:

Usługa dynamicznej wymiany oleju w skrzyni biegów jest pracochłonna, samochód pozostaje w serwisie od 3 do 8 godzin.

Jaki jest koszt dynamicznej wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów w Tarnowie? Zapraszamy do sprawdzenia naszej oferty na stronie oraz do kontaktu z nami. Być może zainteresuje Państwa również chiptuning? O tym także chętnie opowiedzą nasi doradcy.

Na wszystkie usługi wykonywane w naszym serwisie udzielamy gwarancji.
Więcej informacji udzielą nasi doradcy serwisowi
tel. 14 626 10 26

Nasi partnerzy atel2.png logo-buz2.jpg